CEĻĀ UZ VERBĀLĀ TEKSTA SAPROTAMĪBAS ANALĪZI LAIKMETĪGAJĀ VOKĀLAJĀ MŪZIKĀ

Autori

  • Gundega Šmite

Atslēgvārdi:

verbālā teksta saprotamība, lineāra ieklāšana, maskēšana, modifikācija

Anotācija

Verbālā teksta saprotamība vokāla skaņdarba kontekstā bijusi aktuāla vienmēr, kad savienojas mūzika un teksts. Verbālais teksts vokāla skaņdarba ietvaros var saglabāt vai arī zaudēt savu primārā vēstījuma potenciālu, tādējādi klausītājs gūst iespēju vairāk vai mazāk līdzvērtīgi uztvert abas skaņdarbu veidojošās sfēras – verbālo un muzikālo tekstu. Valoda ir viens no primārajiem cilvēka komunikācijas veidiem. Saskaņā ar kognitīvās psiholoģijas pētījumiem, dziedātā teksta uztverē valda tie paši kognitīvie mehānismi, kas runas plūduma uztverē, taču dziedātā teksta specifika var radīt traucējumus verbālā teksta uztverē. Verbālā teksta saprotamības izpēte ir komplicēta sistēma, kas saistīta ar pētniecības objekta daudzlīmeņu funkcionēšanu. Pilnvērtīga pētījuma veikšanai nepieciešama interdisciplināra pieeja, kas ietver gan kognitīvās psiholoģijas, gan akustikas, gan lingvistikas zināšanas. Raksta ietvaros prezentēta analīzes metode, kas pēta kompozīcijā iešifrēto verbālā teksta saprotamības līmeni (zemu, nevienmērīgu vai augstu); kā piemēri aplūkoti Mārtiņa Viļuma kordarba Le Temps scintille... atsevišķi fragmenti.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boulez P. (1958). Ton, Wort, Synthese. Translated by M. Cooper as: Sound, word, synthesis. In: P. Boulez. Orientations: Collected Writings. Edited by J.-J. Nattiez. London: Faber and Faber Limited, 1986, pp. 177–182.

Boulez, P. (1963). Poésie – centre et absence – musique. Translated by M. Cooper as: Poetry – centre and absence – music. In: P. Boulez. Orientations: Collected Writings. Edited by J.-J. Nattiez. London: Faber and Faber Limited, 1986, pp. 183–198.

Cuddon, J. A. (1999). The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Revised by C. E. Preston. 6th edition. England: Penguin Books.

Fine, P., & J. Ginsgorg (2007). Perceived Factors Affecting the Intelligibility of Sung Text. Paper and poster at CIM07, the Third Conference on Interdisciplinary Musicology, in Tallinn, Estonia, 15–19 August. http://www.uni-graz.at/~parncutt/cim07/CIM07%20Proceedings/CIM07_Fine-Ginsborg_Perceived%20factors%20sung%20text.pdf

Stacey, P. (1989). Contemporary Tendencies in the Relationship of Music and Text with Special Reference to Pli selon pli (Boulez) and Laborintus II (Berio). New York and London: Garlandia Publishing Inc.

Viļums, M. (2009). Personal interview. 4 January.

Publicēts

20.06.2024

Izdevums

Sadaļa

2. TĒMA. JAUNAS PIEEJAS MŪZIKAS ANALĪZEI

How to Cite

CEĻĀ UZ VERBĀLĀ TEKSTA SAPROTAMĪBAS ANALĪZI LAIKMETĪGAJĀ VOKĀLAJĀ MŪZIKĀ. (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 8, 208–216. https://scriptamusica.lv/index.php/mar/article/view/278