IDENTITĀTES ZĪMES 21. GADSIMTA SĀKUMA LIETUVAS MŪZIKĀ
Atslēgvārdi:
lietuviešu mūzika, lietuviešu mūzikas identitāteAnotācija
Lietuvā, tāpat kā citās Baltijas reģiona valstīs, nacionālās mūzikas identitātes jautājums ir sevišķi būtisks. Tomēr, kad sākam analizēt identitātes problēmas mūsdienu Lietuvas mūzikā, atklājas to starpdisciplinārais raksturs. Vārds identitāte pats par sevi kļūst par vienu no identitātes zīmēm 21. gadsimtā, jo īpaši svarīgs šis temats ir pēdējā laikā (dažādās zinātnes nozarēs, bet sevišķi humanitārajās un sociālajās zinātnēs), globalizācijas fenomena kontekstā. Mēģinot definēt identitātes izpētes jomu mūzikā, atklājas dažādi aspekti – kultūras, sociālie, ētiskie, lokālie, garīgie u. c. Kādā veidā tie parādās lietuviešu mūzikā beidzamajās dekādēs? Vai lietuviešu mūzikas identitāte pastāv? Vai tā ir mainīga? Visi šie jautājumi aplūkoti, analizējot lietuviešu mūzikas situāciju 21. gadsimta sākumā; kā piemēri minēti raksturīgākie skaņdarbi.
Downloads
References
Ambrazas, A. J. (ed., 1965). Juozas Gruodis. Straipsniai, laiškai, užrašai, amžininkų atsiminimai [Juozas Gruodis. Articles, Letters, Notes, Contemporary Memoirs]. Vilnius: Vaga.
Čiurlionis, M. K. (1960). Apie muziką ir dailę. Laiškai, užrašai ir straipsniai [About Music and Painting. Letters, Notes and Articles]. Vilnius: Valstybinė grožinės literatūros leidykla.
Narbutienė, O. (ed., 2005). Vytautas Bacevičius. Gyvenimo partitūra, I tomas [Vytautas Bacevičius. The Score of Life, Vol. 1]. Vilnius: Petro ofsetas.
Daunoravičienė, G. (2009). J. Gruodžio kompozitorių mokykla ir jos šakos [The composers school of J. Gruodis and its branches]. In: A. J. Ambrazas (ed.). Juozas Gruodis epochų sankirtose. Straipsniai. Atsiminimai. Dokumentai [Juozas Gruodis at the Intersection of the Periods. Articles. Reminiscences. Documents]. Vilnius: Lietuvos muzikos ir teatro akademija, pp. 226–253.
Goštautienė, R. (2006). Keletas variacijų kanono tema: aštuntojo dešimtmečio lietuvių muzikos pagrindinė srovė ir jos recepcija [A few canonic variations: Lithuanian musical mainstream of the 70s and its reception]. Lietuvos muzikologija, Vol. 7, pp. 153–169.
Gruodytė, V. (2008). Between national identity and musical modernity. Lithuanian music during one century. World New Music Magazine, No. 18, pp. 4–13.
Navickaitė, R. (2009). Tautos identitetas yra gyvas daiktas [The national identity is a living thing]. Atgimimas, 07.10. http://www.atgimimas.lt/Diskusija/2009-metai-liepos/Tautosidentitetas-yra-gyvas-daiktas
Pakarklytė, A. (2009/2010). New [Re]Generation of Lithuanian Contemporary Music. Lithuanian Music Link No. 17, October 2009 / March 2010 http://www.mic.lt/en/classical/info/935
Tarasti, E. (2002). Signs of Music: A Guide to Musical Semiotics. Berlin, New York: Mouton de Gruyter.