FAKTŪRAS ĪPATNĪBAS LATVIEŠU KLAVIERMŪZIKĀ

Autori

  • Diāna Zandberga

Atslēgvārdi:

faktūra, latviešu klaviermūzika, homofonija, polifonija, kontinuāla faktūra, diskrēta faktūra, polimorfa faktūra

Anotācija

Ar klavierfaktūras īpatnībām pianists saskaras, jau apgūstot kompozīcijas nošu tekstu un pārveidojot to skaņās. Dažādos vēstures periodos šis process ir noritējis atšķirīgi, un ne vienmēr interpretam izdodas autentiski atklāt pagātnes komponista ieceri. Lai tuvotos tai, liela nozīme ir tā vai cita laikmeta mūzikas faktūras īpatnību apzināšanai. Respektīvi, ir svarīgi izpētīt faktūras iezīmes ne tikai tehnisko paņēmienu aspektā, bet arī stilistiskā un vēsturiskā rakursā. Raksta mērķis ir atklāt galvenās tendences, kas šai ziņā raksturīgas latviešu klaviermūzikai.

Ņemot vērā, ka pirmie latviešu komponisti savu darbību uzsāka 19. gadsimta otrajā pusē, agrīnajos klavierdarbos jūtama nepārprotama romantisma stila ietekme; tā izpaužas arī faktūras veidos un sastāvā. Homofona un homofoni polifona faktūra, kā arī romantisma tradīcijās sakņots daudzveidīgs figuratīvais izklāsts latviešu klaviermūzikā dominē aptuveni līdz 20. gadsimta vidum, kad mūzikas valodā parādās arī citas stilistiskās vēsmas, tostarp neoklasicismam raksturīga grafiska linearitāte. Līdz ar jauno kompozīcijas tehniku (dodekafonijas, sonorikas, aleatorikas, repetitīvās tehnikas) vai to elementu ienākšanu latviešu komponistu klavierdarbos (20. gadsimta 60. gadi) notiek izmaiņas faktūras sastāvā. Jaunos izklāsta tipus ne vienmēr var sistematizēt, aprobežojoties ar tradicionālajiem faktūras veidiem – pirmām kārtām, monofoniju, heterofoniju, homofoniju un polifoniju. Visaptverošāka ir faktūras klasifikācija pēc reljefa un fona attiecību intensitātes. Šai ziņā iespējams diferencēt trīs izklāsta formas:

  • kontinuāla jeb lineāra faktūra,
  • diskrēta faktūra (sastāv galvenokārt no skaidri atdalītiem, nosacīti autonomiem elementiem),
  • polimorfa faktūra.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Jermaka (Žiba), Eridana (2003). Romualda Jermaka „Akvareļi“ komponista klaviermūzikas un vispārējā daiļrades stila kontekstā. Maģistra darbs. Rīga: JVLMA

Kronlaks, Rolands (2009). Several aspects of sound in the music of Latvian composers, born in the 70s. Creative Tendencies of Contemporary Music. Compiled by Jānis Kudiņš. Rīga: JVLMA, Musica Baltica, pp. 25–28

Przech, Violetta (2004). Polska twórczość na fortepian solo 1956–1985. Bydgoszcz: Akademija Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego

Sīle, Maruta (2003). Latvijas klavierspēles skolas attīstība. Rīga: RaKa

Torgāns, Jānis (1987). Romualda Kalsona horizonti. Latviešu mūzika XVIII. Sastādījuši Arvīds Darkevics un Laima Mūrniece. Rīga: Liesma, 183.–200. lpp.

Torgāns, Jānis (2010). Latviešu mūzikas virsotnes. Palīglīdzeklis mūzikas vidusskolām latviešu mūzikas literatūras kursā. Rīga: Zinātne

Zandberga, Diāna (2013). Dažas faktūras īpatnības jaunākajā latviešu klaviermūzikā. Mūzikas zinātne šodien: pastāvīgais un mainīgais V. Zinātnisko rakstu krājums. Sastādījuši Ilma Grauzdiņa un Ēvalds Daugulis. Daugavpils: Daugavpils Universitātes Akadēmiskais apgāds Saule, 357.– 375. lpp.

Aleksandrova, Elena (1988). Faktura kak proâvlenie otnošeniâ relʹefa i fona. Avtoreferat dissertacii na soiskanie učenoj stepeni kandidata iskusstvovedeniâ. Leningrad: Leningradskaâ gosudarstvennaâ konservatoriâ imeni H. A. Rimskogo-Korsakova Kûregân, Tatʹâna (2005). Muzykalʹnoe pisʹmo. Teoriâ sovremennoj kompozicii. Otvetstvennyj redaktor Valeriâ Cenova. Moskva: Muzyka, c. 172–181

Maklygin, Aleksandr (2005). Sonorika. Teoriâ sovremennoj kompozicii. Otvetstvennyj redaktor Valeriâ Cenova. Moskva: Muzyka, c. 382–401

Nazajkinskij, Evgenij (2003). Stilʹ i žanr v muzyke. Moskva: Vlados

Holopova, Valentina (1979). Faktura. Moskva: Muzyka

Publicēts

13.03.2024

Izdevums

Sadaļa

ŽANRI, STILI UN MŪZIKAS VALODA: TERMINOLOĢIJA, KLASIFIKĀCIJA, ATTĪSTĪBAS TENDENCES

How to Cite

FAKTŪRAS ĪPATNĪBAS LATVIEŠU KLAVIERMŪZIKĀ. (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 10, 105-115. https://scriptamusica.lv/index.php/mar/article/view/90