DŽEZS UN POPULĀRĀ MŪZIKA IGAUNIJAS PERIODIKĀ 20. GADSIMTA 20. UN 30. GADOS.
Atslēgvārdi:
populārās mūzikas pētījumi, džezs, žurnālistika Igaunijā, datubāzes, kontentanalīzeAnotācija
Raksta mērķis ir analizēt džeza un populārās mūzikas jēdzienu atspoguļojumu Igaunijas presē (piemēram, dienas laikrakstā Päewaleht) 20. gadsimta 20. un 30. gados. Veicamo uzdevumu atvieglo fakts, ka preses izdevumi iekļauti periodikas datubāzēs (dea.digar.ee). Raksta 1. daļā sniegts īss pārskats par džezu un populāro mūziku Igaunijā pētāmajā periodā. Vārds “džezs” sastopams dažādos publicistikas tekstos, sākot no esejām par moderno kultūru, līdz pat smalko aprindu hronikām un sludinājumiem. Raksta 2. daļā aplūkota datubāžu loma kontentanalīzes metodoloģijas izmantojumā, nosakot interesējošo terminu (“džezs”, “tango” vai “čarlstons”) lietojuma biežumu konkrētā laika periodā. Lai arī ne visi džeza pieminējumi presē attiecināmi uz mūzikas kontekstiem, tie tomēr ir būtiska liecība par džezu kā “moderna dzīvesveida” simbolu (3. daļa).
Downloads
References
PERIODICALS
Ajaleht (1913), Feuilleton-Beilage der Revalschen Zeitung (1911), Kirjandus. Kunst. Teadus (1922), Muusikaleht (1925), Postimees (1931–1932), Päewaleht (1924–1927, 1931–1932), Raadioleht (1931), Sakala (1929), Tallinna Teataja (1919, 1921).
LITERATURE
Cohen, Gerald Leonard (2015). Origin of the Term “Jazz”. Rolla: Missouri University of Science & Technology
Crease, Robert P. (2000). Jazz and Dance.The Oxford Companion to Jazz. Bill Kirchner (Ed.). Oxford. Oxford University Press, pp. 696–705.
Currell, Susan (2009). American Culture in the 1920s. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Hennoste, Tiit, Roosmarii Kurvits (2019). Eesti ajakirjanduse 100 aastat [100 Years of Estonian Journalism]. Tallinn: Post Factum.
Hovi, Kalervo (2017). Kuld Lõwi ja Kultase ajal: Tallinna restoranikultuuri ajalugu 1918–1940 [The time of Kuld Lõwi Restaurant and Kultas Café: The History of Restaurant Culture in Tallinn 1918–1940]. Translated from Finnish by Piret Saluri. Tallinn: Varrak.
Hullot-Kentor, Robert (2009). Introduction. – Theodor W. Adorno. Current of Music. Elements of a Radio Theory. Edited with an Introduction by Robert Hullot-Kentor, Cambridge: Polity Press, pp. 1–40.
Knowles, Mark (2009). The Wicked Waltz and Other Scandalous Dances: Outrage at Couple Dancing in the 19th and Early 20th Centuries. Jefferson (N.C.); London: McFarland.
Lauk, Tiit (2010). Džäss Eestis 1918–1945 [Jazz in Estonia in 1918–1945]. Tallinn: Argo.
Leivategija, Karin (2023). ‘Dance is a disease for us’: dancing through the night as a threat to moral order in urbanizing Estonia. – Urban History, First View, 1 – 22.
Neuendorf, Kimberly A. (2017). The Content Analysis Guidebook. 2nd edition. Thousand Oaks: Sage.
Ojakäär, Valter (2000). Vaibunud viiside kaja. Eesti levimuusika ajaloost [The Echo of Faded Tunes. On the History of Estonian Popular Music]. Volume 1. Tallinn: Eesti Entsüklopeediakirjastus.
Ramul, Peeter (1925). Mõni sõna modernismist muusikas [Some Words on Modernism in Music]. – Muusikaleht, 1925, No.2, 24–25.
Reimann, Heli (2013). Jazz Research and the Moments of Change. – Etnomusikologian vuosikirja, Vol. 25, 8–33.
Tool, Aare (2023). Theodor W. Adorno raadioteooria: tõlgenduskatse Eesti vaatenurgast 1920. ja 1930. aastatel [Theodor W. Adorno’s Radio Theory: An Interpretation from the Estonian Perspective of the 1920s and 1930s]. – Res Musica, No. 15, 123–143.
Veitners, Indriķis (2014). Ārzemju džeza mūziķi Latvijā 20. gadsimta 20.–30. gados [Foreign Jazz Musicians in Latvia up to 1940] – Mūzikas akadēmijas raksti, XI, 88–99.
Downloads
Publicēts
Izdevums
Sadaļa
License
Copyright (c) 2025 Mūzikas akadēmijas raksti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.