JOPROJĀM ROMANTISMS… DAŽAS BŪTISKAS RAKSTURIEZĪMES LATVIEŠU MŪSDIENU SIMFONISKAJĀ MŪZIKĀ
Atslēgvārdi:
Latvija, simfoniskā mūzika, laikmetīgā mūzika, avangards, neoromantisms, Jaunā vienkāršība, 20. gadsimtsAnotācija
Kopš 20. gadsimta 70. gadiem līdz pat tā izskaņai kā viens no nozīmīgākajiem pavērsieniem laikmetīgās mūzikas attīstībā bieži ir minēta romantisma estētikas atjaunotne. Pats daiļrades process ir devis pietiekami daudz argumentu šādai atziņai, apliecinot būtiskas izmaiņas daudzu komponistu pasaules uzskatā un tā mākslinieciskajā atspoguļojumā. Interesants un pazīstams vēsturisks fakts ir, piemēram, publikācija respektablajā žurnālā Neue Zeitschrift fűr Musik (1979), kurā apkopoti tālaika vācu jaunās paaudzes komponistu raksti ar kopīgu nosaukumu Junge Avantgarde (Jaunais avangards) un vienojošu devīzi Vairāk muzikalitātes! Vairāk emocionalitātes! Vairāk vienkāršības! [3]. Tādējādi pausta vēlme radīt alternatīvu iepriekšējās desmitgadēs uzplaukušā avangarda mūzikas valodas sarežģītībai un pārlieku abstraktajam saturam.
Downloads
References
Fox C. Neue Einfachheit // The New Grove Dictionary of Music and Musicians: V. 17. – London: Macmillan Publishers Limited, 2001, p. 781.
Jaunslaviete B. Izskaņu traktējumi 20. gadsimta kompozīcijās (skats caur mūsdienu latviešu kamermūzikas prizmu) / promocijas darba kopsavilkums (glabājas JVLMA bibliotēkā). – Rīga, 1993.
Junge Avantgarde // Neue Zeitschrift für Musik. – 1979 / Nr. 1, S. 4–25.
Klotiņš A. Jaunrade – 70. gadu rezumējumi un 80. gadu pirmās kontūras // Latviešu mūzika, 16. – Rīga: Liesma, 1983, 6.–56. lpp.
Kudiņš J. Neoklasicisms un tā izpausmes latviešu mūzikā (1970–1990) / maģistra darbs (glabājas JVLMA bibliotēkā). – Rīga, 1999.
Pasler J. Neo-romantic // The New Grove Dictionary of Music and Musicians: V. 17.– London: Macmillan Publishers Limited, 2001, p. 756–757.
Trentmann F. Civilization and its discontents: English neo-romanticism and the transformation of anti-modernism and twentieth-century western culture // Journal of Contemporary History. – 1994 / Nr. 4, p. 583–625.
Wehnert M. “Neo-Romantik im 20. Jahrhundert?” // Der Einfluss der romantischen Musik... im 20. Jahrhundert. – Dresden, 1984, S. 7–17.
Луcиня И. Характерные тенденции развития музыкальной культуры
Латвии 70-х годов // Прибалтийcкий музыковедчеcкий cборник. – Таллин: Ээсти Раамат,1985, c. 52–58.
Cоколов А. Векторы культуры в музыкальной культуре XX века // Двенадцать этюдов о музыке. – Моcква: Моcковская государственная консерватория им. П. И. Чайковского, 2001, c. 101–109.