MŪZIKAS UN VĀRDA MIJIEDARBE: PĪTERA STEISIJA ANALĪZES SISTĒMA UN TĀS IZMANTOJUMS 21. GADSIMTA LATVIEŠU VOKĀLĀS MŪZIKAS KONTEKSTĀ

Autori

  • Gundega Šmite

Atslēgvārdi:

Pīters Steisijs, Steisija teorija, vokālā mūzika, mūzikas analīze, latviešu laikmetīgā vokālā mūzika

Anotācija

Vokālā kompozīcija gandrīz vienmēr ir divu mākslas veidu sintēze – dzeja vai proza tajā vienojas ar mūziku. Komponists, sākot strādāt pie vokāla darba, parasti vispirms veic verbālo tekstu atlasi, un jau pats šis process raisa radošo fantāziju. Vārda semantika (nozīme), morfoloģiskā struktūra un fonētika, kā arī šo trīs komponentu savstarpējās attiecības kļūst par impulsu intonācijas, frāzes un citu mūzikas struktūru radīšanai. 20. gadsimta 50. gados pasaules vokālajā mūzikā iezīmējās tendence uz jaunu mūzikas un verbālā teksta mijiedarbes traktējumu, kas prasa arī netradicionālu analītiķa pieeju. Tomēr līdz pat mūsdienām nav daudz verbālā un mūzikas teksta mijiedarbes teoriju un analīzes metožu, kuras būtu piemērotas 20.–21.gadsimta vokālajiem darbiem, un tās arī netiek plaši lietotas. Pilnīgāko un praksē visvairāk izmantoto teoriju radījis muzikologs Pīters F. Steisijs (Peter F. Stacey). Rakstā aplūkota Steisija teorija un demonstrētas iespējas, ko tā paver, analizējot latviešu laikmetīgo vokālo mūziku – 70. gados dzimušo autoru Andra Dzenīša, Mārtiņa Viļuma, Ērika Ešenvalda un Santas Ratnieces darbus. Tiks skarti arī citvalstu komponistu opusi, kas veido kontekstu un atklāj latviešu skaņražu ietekmju avotus. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boss, Jack. The „continuous line“ and structural and semantic textpainting in Bernard Rand’s Canti d’ Amor. Perspectives of New Music 36/2 (1998), pp. 143–186

Boulez, Pierre. Orientations: Collected Writings / Edited by Jean-Jacques Nattiez. Translated by Martin Cooper. London: Faber and Faber, 1986

Cogan, Robert. Toward a theory of timbre: Verbal timbre and musical line in Purcell, Sessions, and Stravinsky. Perspectives of New Music 8/1 (1969), pp. 75–81

Coroniti, Joseph. Poetry as Text in Twentieth-Century Vocal Music: From Stravinsky to Reich. Wales (United Kingdom): The Edwin Mellen Press, 1992

Dunsby, Jonathan. Making Words Sing: Nineteenth- and Twentieth-Century Song. Cambridge: Cambridge University Press, 2004

Ferneyhough, Brian. Collected Writings. Amsterdam: Harwood Academic Publishers GmbH, 2006

Freimane, Inta. Valodas kultūra teorētiskā skatījumā. Rīga: Zvaigzne, 1993

Hansen-Löwe, Aage A. Intermedialität und Intertextualität: Probleme der Korrelation von Wort- und Bildkunst: Am Beispiel der russichen Moderne. Dialog der Texte. Hamburger Kolloquium zur Intertekstualität / Hrsg. von Wolf Schmid, Wolf Dieter-Stempel. Sonderband 11. Vienna: Wiener slawistischer Almanach, 1983, S. 291–360

Janulytė, Justė. Muzikinių ir žodinių tekstų koegzistencijos aspektai XX a. II pusės lietuvių muzikoje: nuo dichotomijos iki amalgamos. Lietuvos Muzikologija 5 (2004), pp. 84–109

Kramer, Lawrence. Speaking melody, melodic speech. Word and Music Studies. Essays on Music and the Spoken Word and on Surveying the Field / Edited by Suzanne M. Lodato and David Francis Urrows. Word and Music Studies, 7. Amsterdam–New York: Rodopi, 2005, pp. 127–144

Langer, Susanne K. Feeling and Form. New York: Charles Scribner’s Sons, 1953

Nattiez, Jean Jacques. Can one speak of narrativity in music? Journal of the Royal Musical Association 115/2 (1990), pp. 240–257

Ratniece, Santa. Programmas anotācija Sinfonietta Rīga sezonas atklāšanas koncertam. 2007, 21. septembris

Ratniece, Santa. Sāls un medus / Intervē Sandra Ņedzvecka. Mūzikas Saule 4 (2007), 18.–21. lpp.

Scher, Steven Paul. Notes toward a theory of verbal music. Comparative Literature 22 (1970), pp. 147–156

Stacey, Peter F. Contemporary Tendencies in the Relationship of Music and Text with Special Reference to Pli selon Pli (Boulez) and Laborintus II (Berio). New York and London: Garlandia Publishing Inc., 1989

Stoianova, Iwanka. „Music becomes language“: Narrative strategies in El Cimarrón by Hans-Werner Henze. Musical Signification. Essays in the Semiotic Theory and Analysis of Music. Berlin: Mouton de Gruyter, 1995, pp. 511–534

Tarasti, Eero. A Theory of Musical Semiotics. Bloomington and Indianapolis: Indiana Univesity Press, 1994

Wolf, Werner. Intermediality revisited: Reflections on word and music relations in the context of a general typology of intermediality. Word and Music Studies, 4: Essays in Honor of Steven Paul Scher and on Cultural Identity and the Musical Stage / Edited by Suzanne M. Lodato, Suzanne Aspden and Walter Bernhart. Amsterdam: Rodopi, 2002, pp. 13–34

Dzenītis, Andris. Intervija / Gundegas Šmites pieraksts. 2008, 28. augusts

Ešenvalds, Ēriks. Intervija / Gundegas Šmites pieraksts. 2008, 9. septembris

Rollin, Robert. On Words, Music and Voices (1982). <http://www.extempore.org/rollin.pdf>

Viļums, Mārtiņš. Intervija / Gundegas Šmites pieraksts. 2008, 3. aprīlis

Publicēts

02.06.2024

Izdevums

Sadaļa

LAIKMETĪGĀS KOMPOZĪCIJAS TEHNIKAS: TEORIJA UN ANALĪZE

How to Cite

MŪZIKAS UN VĀRDA MIJIEDARBE: PĪTERA STEISIJA ANALĪZES SISTĒMA UN TĀS IZMANTOJUMS 21. GADSIMTA LATVIEŠU VOKĀLĀS MŪZIKAS KONTEKSTĀ. (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 6, 264–288. https://scriptamusica.lv/index.php/mar/article/view/201