RADOŠA LĪDZDARBĪBA KLASISKAJĀ BALETĀ: GALVENĀS FORMAS UN TO IZPAUSME ALEKSANDRA LEMBERGA MĀKSLINIECISKAJĀ DARBĪBĀ

Autori

  • Regīna Kaupuža

Atslēgvārdi:

Aleksandrs Lembergs, balets, dejas vēsture, pedagoģija

Anotācija

Klasiskā deja ietver vēstījumu skatītājam. Lai tā spētu uzrunāt patiesi un saviļņojoši, radošā līdzdarbībā iesaistījušies vairāki mākslinieki – komponists, horeogrāfs un dejotāji. Tomēr ne katru dejas izpildījumu viennozīmīgi sauksim par radošu. Nav retums arī rutīna, jo klasiskā baleta mākslinieciskais spēks ir izkristalizējies gadsimtiem ilgās tradīcijās. Savukārt mūsdienīgi saistošs dejas priekšnesums būs tikai tad, ja veidosies tradīciju un inovāciju mijiedarbe. 

Raksta mērķis ir analizēt, kā tradīcijas un inovācijas saaužas radošas līdzdarbības fenomenā klasiskā baleta apguvē, un atklāt pedagoģiskus nosacījumus efektīvai radošas līdzdarbības veicināšanai šajā jomā. Līdzās vispārteorētisku nostādņu izklāstam tiks aplūkotas radošās līdzdarbības izpausmes ievērojamā Latvijas dejotāja un baletmeistara Aleksandra Lemberga mākslā. Galvenās izpētes metodes ir filosofijas un psiholoģijas atziņu referatīvā analīze, dejotāja atmiņu stāstījuma analīze, kā arī pašpieredzes refleksija.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Literatūra un citi avoti

Bāliņa, Gunta, un Ija Bite (2006). Latvijas baleta enciklopēdija. Rīga: Pētergailis

Birkerts, Pēteris (1925). Daiļradīšanas psiholoģija. 2. sējums: Mākslinieka tapšanas gaita. Rīga: Kultūras Balss

De Bono, Edward (1996). Serious Creativity. Die Entwicklung neuer Ideen durch die Kraft lateralen Denkens. Stuttgart: Schäffer-Poeschel

Burbules, Nicholas C. (1993). Dialogue in Teaching: Theory and Practice (Advances in Contemporary Educational Thought Series). New York: Teachers College Press

Gadamers, Hanss Georgs (1999). Patiesība un metode: filosofiskas hermeneitikas pamatiezīmes. Tulkotājs un pēcvārda autors Igors Šuvajevs. Rīga: Jumava

Goleman, Daniel, Paul Kaufman & Michael Ray (1997). Kreativität entdecken. München, Wien: Hanser

Jungs, Karls Gustavs (1994). Dvēseles pasaule. Tulkojuši Gunārs Jansons, Ilga Melnbārde, Sandra Rutmane, Igors Šuvajevs un Ansis Zunde. Sastādītājs un pēcvārda autors Igors Šuvajevs. Rīga: Spektrs

Latviešu literārās valodas vārdnīca (1980). Andreja Upīša Valodas un literatūras institūts (Latvijas PSR Zinātņu akadēmija). 4. sējums. Rīga: Zinātne

Lembergs, Aleksandrs (1985). Atmiņas. Audiointervijas. Atšifrējusi un sakārtojusi Solveiga Stukmane. Manuskripts. Glabājas Solveigas Stukmanes privātarhīvā

Nellke, Matiass (2003). Kreativitātes metodes radošo spēju attīstīšanai (sērija De Novo rokasgrāmata 12). Tulkojusi Zigrīda Āre. Rīga: Balta Eko

Skujiņa Valentīna (2000, sast.). Pedagoģijas terminu skaidrojošā vārdnīca. Rīga: Zvaigzne ABC

Григорович, Юрий (1981, ред.). Балет. Энциклопедия. Москва: Советская энциклопедия

Даль, Владимир (1994). Толковый словарь живого великорусского языка. Том 4. Москвa: Терра

Publicēts

31.05.2024

Izdevums

Sadaļa

DEJAS VĒSTURE UN PEDAGOĢIJA

How to Cite

RADOŠA LĪDZDARBĪBA KLASISKAJĀ BALETĀ: GALVENĀS FORMAS UN TO IZPAUSME ALEKSANDRA LEMBERGA MĀKSLINIECISKAJĀ DARBĪBĀ. (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 9, 116-124. https://scriptamusica.lv/index.php/mar/article/view/197