PAR KARLHEINCA ŠTOKHAUZENA SKAŅDARBA GRUPPEN SERIĀLĀS ORGANIZĀCIJAS PAMATPRINCIPIEM

Autori

  • Jānis Petraškevičs

Atslēgvārdi:

Karlheincs Štokhauzens, avangards, Gruppen, grupu kompozīcijas princips, masas fenomens, mūzikas laika koncepcija

Anotācija

Karlheincs Štokhauzens (1928–2007) plaši atzīts kā viens no Rietumu pēckara avangarda mūzikas līderiem. Viņš bija komponists domātājs, kura skaņdarbi sakņojas nereti pretrunīgi vērtētās, taču dziļās un ietekmīgās teorētiskās koncepcijās. Pagājušā gadsimta otrajā pusē jēdzieni Štokhauzens un eksperimentālā mūzika bija sinonīmi; komponists izstrādāja aizvien jaunas koncepcijas, viņa meklētāja gars un iztēles spējas bija neizsīkstošas. Minēsim tikai dažus piemērus: šis skaņradis teorētiski pamatoja un praksē īstenoja tādus principus kā grupu kompozīcija, momentforma un formulu kompozīcija, radīja pirmo spektrālās mūzikas paraugu (Stimmung/Noskaņa vokālajam ansamblim, 1968), sniedza vērienīgu ieguldījumu elektroniskās mūzikas, kā arī aleatorikas, atvērtās formas u. c. kompozīcijas principu attīstībā. Štokhauzena devums ir vairāk nekā 350 skaņdarbu, kā arī raksti (Texte zur Musik, I–X), kas tiek uzskatīti par fundamentālāko pēckara avangarda kompozīcijas teorētisko literatūru. Šajā pētījumā aplūkosim Štokhauzena skaņdarbā Gruppen (Grupas) trim orķestriem (1955–1957) valdošos tehniskos un estētiskos pamatprincipus, turklāt īpašu uzmanību veltīsim laika strukturēšanas metodēm. Taču vispirms – ieskats skaņdarba tapšanas vēsturē un atskaņotājsastāva īpatnībās.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cott, Jonathan. Stockhausen: Conversations with the Composer. London: Robson Books, 1974

Harvey, Jonathan. The Music of Stockhausen. London: Faber and Faber Limited, 1975

Maconie, Robin. The Works of Karlheinz Stockhausen. London, New York, Toronto: Oxford University Press, 1976

Misch, Imke. On the serial shaping of Stockhausen’s Gruppen für drei Orchester. Perspectives of New Music 36/1 (1998), pp. 143–187

Misch, Imke. Zur Kompositionstechnik Karlheinz Stockhausens: Gruppen für drei Orchester (1955–57). Saarbrücken: Pfau-Verlag, 1999

Stockhausen, Karlheinz. Gruppenkomposition: Klavierstück I (Anleitung zum Hören). Stockhausen, Karlheinz. Texte zur Musik / Bd. 1. Köln: M. DuMont Schauberg, 1963, S. 64–74

Stockhausen, Karlheinz. Stockhausen on Music: Lectures and Interviews / Compiled by Robin Maconie. London: Marion Boyars Publishers Ltd, 2000

Stockhausen, Karlheinz. ... wie die Zeit vergeht... . Die Reihe 3 (1957), S. 13–42

Теория современной композиции / Сост. Валерия Ценова. Москва: Музыка, 2005

Solomon‘s Glossary of Technical Musical Terms / Copyright © 2002, 1996 by Larry J. Solomon. <http://solomonsmusic.net/glossary.htm>

Stockhausen, Karlheinz. Gruppen für drei Orchester / Partitur. London: Universal Edition, 1963

Publicēts

02.06.2024

Izdevums

Sadaļa

LAIKMETĪGĀS KOMPOZĪCIJAS TEHNIKAS: TEORIJA UN ANALĪZE

How to Cite

PAR KARLHEINCA ŠTOKHAUZENA SKAŅDARBA GRUPPEN SERIĀLĀS ORGANIZĀCIJAS PAMATPRINCIPIEM. (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 6, 235–263. https://scriptamusica.lv/index.php/mar/article/view/178