KONTRAPUNKTA UN FŪGAS PROFESORS SAVU SKAŅDARBU KONTRAPUNKTOS UN FŪGĀS
Atslēgvārdi:
Tālivaldis Ķeniņš, polifonija, kontrapunkts, fūga, kormūzika, kamermūzika, simfonijaAnotācija
Apgūstot kompozīcijas mākslu, Tālivaldis Ķeniņš arvien īpašu uzmanību ir veltījis polifonai tehnikai. 40. gadu pirmajā pusē, studiju laikā Latvijas Konservatorijā, viņu polifonijā ievada pats Jāzeps Vītols. Kursa beigās rakstīto fūgu profesors novērtē ar atzīmi 5+, kas mūsdienu sistēmā atbilstu 10 ballēm. Tomēr grūti uzskatīt šā kursa līmeni par apmierinošu. T. Ķeniņš atceras: Jāzepa Vītola klasē mēs rakstījām tikai vingrinājumus. Mēs nekad neanalizējām nevienu Baha fūgu vai Palestrīnas skaņdarbu. Nekad! Šo trūkumu T. Ķeniņš novērš 40. gadu otrajā pusē, turpinot izglītību Parīzes konservatorijā – gan Simonas Plē-Kosādas (Plé-Caussade) kontrapunkta un fūgas klasē, gan saskarsmē ar komponistiem un pasniedzējiem Toniju Obēnu (Aubin), Olivjē Mesiānu (Messiaen), Nadju Bulanžē (Boulanger) u. c. Orientēšanās mūzikas pasaulē un kompozīcijas tehnikā, ieskaitot arī polifoniju, īpaši strauju izaugsmi gūst O. Mesiāna klasē, kur tiek analizētas partitūras, sākot ar Gijoma de Mašo un beidzot ar Bēlas Bartoka un Igora Stravinska skaņdarbiem.
Downloads
References
Kariks, Edgars. Talivaldis Kenins. Beatae voces tenebrae. Beautiful Voices of the Past – Issues and Sources for a biographical and aesthetic study of Talivaldis Kenins (dissertation). – Adelaide, 1989.
Zemzare, Ingrīda. Tālivaldis Ķeniņš. Starp divām pasaulēm. – Rīga: Garā pupa, 1994.