DMITRIJA ŠOSTAKOVIČA ASTOTĀ STĪGU KVARTETA PRAGMATIKA
Atslēgvārdi:
semiotikas pragmatiskais atzars, citāti, autobiogrāfiskās nozīmes, komponists un padomju varaAnotācija
Raksta mērķis ir atklāt pragmatikas lomu mūzikas pētnieciskā interpretācijā. Sīkākai analīzei izraudzīts Dmitrija Šostakoviča autobiogrāfiskais Astotais stīgu kvartets, un šo izvēli diktē divi iemesli. Pirmkārt, muzikologi turpina strīdēties par komponista politiskajiem uzskatiem. Arvien aktuāls ir jautājums: vai skaņdarbos Šostakovičs mēdza apgāzt savās oficiālajās runās un rakstos pausto? Otrkārt, muzikoloģiskajā literatūrā joprojām nav atrodams šī autobiogrāfiskā vēstījuma izsmeļošs skaidrojums. Astoto stīgu kvartetu, līdzīgi kā daudzus Šostakoviča opusus, raksturo intermuzikalitāte. Citāti un mājieni norāda uz citu darbu iekšējiem (mūzikas forma, dzeja, librets) un ārējiem (programma, opusa radīšana un tā turpmākais liktenis) kontekstiem, kuros klausītājs var meklēt atslēgas kvarteta vēstījuma interpretācijai. Konteksta noteikšana ir atkarīga no aizguvumam piešķirtā zīmes statusa – lai to atklātu, savā analīzē izmantošu Čārlza Sandersa Pīrsa zīmju klasifikāciju.
Downloads
References
Andrushkevich, Anna (2006). Shostakovich: territorija umolchanija. Nezavisimaja gazeta, 10 marta
Asaf’ev, Boris (1930). Muzykal'naja forma kak process. 2-e izdanie. Moskva: Muzyka, Leningradskoe otdelenie, 1971
Bobykina, Irina (2000). Dmitrij Shostakovich v pis'mah i dokumentah. Moskva: GCMMK im. Glinki
Braun, Joachim (1985). The double meaning of Jewish elements in Dmitri Shostakovich’s music. Musical Quarterly 71 (1), pp. 68–80
Cyganov, Dmitrij (1979). Ot redakcii. D. Shostakovich. Sobranie sochinenij. T. 35: Kvartety No. 1–8 dlja dvuh skripok, al'ta i violoncheli. Partitura. Moskva: Muzyka, s. xi–xii
Deery, Phillip (2012). Shostakovich, the Waldorf Conference and the Cold War. American Communist History 11 (2), pp. 161–180
Dvornichenko, Oksana (2006). Dmitrij Shostakovich. Puteshestvie. Moskva: Tekst
Fairclough, Pauline (2005). Facts, fantasies, and fictions: Recent Shostakovich studies. Music & Letters 86 (3), pp. 452–460
Fanning, David (1988). The Breath of the Symphonist: Shostakovich’s Tenth. London: Royal Musical Association
Fanning, David (2004). Shostakovich. String Quartet No. 8. London: Ashgate
Fanning, David (2010). Shostakovich and structural hearing. Shostakovich Studies 2. Edited by Pauline Fairclough. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 77–99
Glikman, Isaak (1993). Pis'ma k drugu. Dmitrij Shostakovich – Isaaku Glikmanu. Moskva: DSCH; Sankt-Peterburg: Kompozitor
Heyer, Mark (2011). Dmitri Shostakovich. 2nd edition. Hamburg: Sikorski Musikverlage
Ho, Allan B., & Dmitry Feofanov (2011–2014). The Shostakovich Wars. Southern Illinois University Edwardsville. http://www.siue.edu/~aho/ShostakovichWars/SW.pdf#sthash.n7O1DJmn.dpuf/ (accessed August 6, 2017)
Hulme, Derek C. (2010). Dmitri Shostakovich Catalogue: The First Hundred Years and Beyond. 4th edition. Lanham, Toronto, Plymouth: The Scarecrow Press
Ivashkin, Alexander = Aleksandr Ivashkin (2011). Pervyj violon- chel'nyj koncert. Novoe sobranie sochinenij Dmitrija Shostakovicha. T. 46. Partitura. Moskva: DSCH, s. 63–113
Jarustovskij, Boris (1954). Desjataja simfonija D. Shostakovicha. Sovetskaja muzyka 4, s. 8–24
Kholopov, Yuriy (1995). Form in Shostakovich’s instrumental works. Shostakovich Studies. Edited by David Fanning. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 57–75
Klefstad, Terry (2012). Shostakovich and the Peace Conference. Music & Politics 6 (2), pp. 1–21
Kramer, Lawrence (2001). Musical Meaning. Toward a Critical History. Berkeley: University of California Press
Kravec, Nelli (1996). Novyj vzgljad na Desjatuju simfoniju Shostakovicha. D. D. Shostakovich. Sbornik statej k 90-letiju so dnja rozhdenija. Sost. Ljudmila Kovnackaja. Sankt-Peterburg: Kompozitor, s. 228–235
Lacan, Jacques (2001). Autres écrits. Paris: Seuil
Meyer, Krzysztof (1998) = Kshishtof Meier. Shostakovich. Zhizn'. Tvorchestvo. Vremja. Sankt-Peterburg: DSCH, Kompozitor
Morris, Charles (1938). Foundations of the theory of signs. In: Charles Morris. Writings on the General Theory of Signs. The Hague: Mouton, 1971, 13–72
Morris, Charles (1946). Signs, Language and Behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
Peirce, Charles Sanders (1894). What is a sign? The Essential Peirce. Edited by Nathan Houser and Christian Kloesel. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1998, pp. 4–10
Poznanskij, Aleksandr (2010). Chajkovskij. Moskva: Molodaja gvardija
Protopopov, Vladimir (red., 1962). Vospominanija o P. I. Chajkovskom. Moskva: Muzyka
Reichardt, Sarah (2008). String Quartets by Dmitri Shostakovich. Aldershot: Ashgate
Roseberry, Eric (1989). Ideology, Style, Content, and Thematic Process in the Symphonies, Cello Concertos, and String Quartets of Shostakovich. London: Garland Publishing
Savenko, Svetlana (2015). Antiformalisticheskij rajok. Istorija sozdanija. D. Shostakovich. Sobranie sochinenij. T. 83: Antiformalisticheskij rajok. Partitura. Moskva: Muzyka, s. 161–169
Segond-Genovesi, Charlotte (2009). La question du sens dans les pasacailles de Chostakovitsch: vers une interprétation sociopolitique. International Review of the Aesthetics & Sociology of Music 40 (2), pp. 235–268
Shostakovich, Maxim, Yevgeny Yevtushenko, Solomon Volkov & Kenneth Kiester (1998). Shostakovich Symposium. Shostakovich Reconsidered. Edited by Allan B. Ho and Dmitry Feofanov. [London]: Toccata Press, pp. 373–399
Sokol’skij, M. (1960). V mire muzyki. Surovoe napominanie. Izvestija (Moskovskij vechernij vypusk), 22 oktjabrja, s. 5
Shostakovich, Dmitrij (1935). Diskussija o sovetskom simfonizme. Sovetskaja muzyka 5, s. 44
Shostakovich, Dmitrij (1979). Sobranie sochinenij. T. 35: Kvartety No. 1–8 dlja dvuh skripok, al'ta i violoncheli. Partitura. Moskva: Muzyka
Taruskin, Richard (2000). Shostakovich and us. Shostakovich in Context. Edited by R. Bartlett. Oxford: Oxford University Press, pp. 1–29
Ternjavskij, Valentin (2006). Moj Shostakovich. Dokumental'nyj fil'm. RTR «Kul'tura»
Wilson, Elisabeth (1994). Shostakovich: A Life Remembered. Princeton, NJ: Princeton University Press
Wilson, Elisabeth (2007). Rostropovich: Cellist, Teacher, and Legend. London: Ivan R. Dee
Wilson, Elisabeth (2012). Through the looking glass: Reflections on the significance of words and symbols in Shostakovich’s music. Contemplating Shostakovich: Life, Music and Film. Edited by Alexander Ivashkin and Andrew Kirkman. Farnham: Ashgate, pp. 3–18
Wittgenstein, Ludwig (1953). Philosophische Untersuchungen (Werkausgabe: Bd. 1). Frankfurt am Main: Suhrkamp
Yakubov, Manashir (2000). Shostakovich’s Anti-Formalist Rayok. A history of the work’s composition and its musical and literary sources. Shostakovich in Context. Edited by R. Bartlett. Oxford: Oxford University Press