DMITRIJA ŠOSTAKOVIČA ASTOTĀ STĪGU KVARTETA PRAGMATIKA

Autori

  • Sergejs Kruks

Atslēgvārdi:

semiotikas pragmatiskais atzars, citāti, autobiogrāfiskās nozīmes, komponists un padomju vara

Anotācija

Raksta mērķis ir atklāt pragmatikas lomu mūzikas pētnieciskā interpretācijā. Sīkākai analīzei izraudzīts Dmitrija Šostakoviča autobiogrāfiskais Astotais stīgu kvartets, un šo izvēli diktē divi iemesli. Pirmkārt, muzikologi turpina strīdēties par komponista politiskajiem uzskatiem. Arvien aktuāls ir jautājums: vai skaņdarbos Šostakovičs mēdza apgāzt savās oficiālajās runās un rakstos pausto? Otrkārt, muzikoloģiskajā literatūrā joprojām nav atrodams šī autobiogrāfiskā vēstījuma izsmeļošs skaidrojums. Astoto stīgu kvartetu, līdzīgi kā daudzus Šostakoviča opusus, raksturo intermuzikalitāte. Citāti un mājieni norāda uz citu darbu iekšējiem (mūzikas forma, dzeja, librets) un ārējiem (programma, opusa radīšana un tā turpmākais liktenis) kontekstiem, kuros klausītājs var meklēt atslēgas kvarteta vēstījuma interpretācijai. Konteksta noteikšana ir atkarīga no aizguvumam piešķirtā zīmes statusa – lai to atklātu, savā analīzē izmantošu Čārlza Sandersa Pīrsa zīmju klasifikāciju. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrushkevich, Anna (2006). Shostakovich: territorija umolchanija. Nezavisimaja gazeta, 10 marta

Asaf’ev, Boris (1930). Muzykal'naja forma kak process. 2-e izdanie. Moskva: Muzyka, Leningradskoe otdelenie, 1971

Bobykina, Irina (2000). Dmitrij Shostakovich v pis'mah i dokumentah. Moskva: GCMMK im. Glinki

Braun, Joachim (1985). The double meaning of Jewish elements in Dmitri Shostakovich’s music. Musical Quarterly 71 (1), pp. 68–80

Cyganov, Dmitrij (1979). Ot redakcii. D. Shostakovich. Sobranie sochinenij. T. 35: Kvartety No. 1–8 dlja dvuh skripok, al'ta i violoncheli. Partitura. Moskva: Muzyka, s. xi–xii

Deery, Phillip (2012). Shostakovich, the Waldorf Conference and the Cold War. American Communist History 11 (2), pp. 161–180

Dvornichenko, Oksana (2006). Dmitrij Shostakovich. Puteshestvie. Moskva: Tekst

Fairclough, Pauline (2005). Facts, fantasies, and fictions: Recent Shostakovich studies. Music & Letters 86 (3), pp. 452–460

Fanning, David (1988). The Breath of the Symphonist: Shostakovich’s Tenth. London: Royal Musical Association

Fanning, David (2004). Shostakovich. String Quartet No. 8. London: Ashgate

Fanning, David (2010). Shostakovich and structural hearing. Shostakovich Studies 2. Edited by Pauline Fairclough. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 77–99

Glikman, Isaak (1993). Pis'ma k drugu. Dmitrij Shostakovich – Isaaku Glikmanu. Moskva: DSCH; Sankt-Peterburg: Kompozitor

Heyer, Mark (2011). Dmitri Shostakovich. 2nd edition. Hamburg: Sikorski Musikverlage

Ho, Allan B., & Dmitry Feofanov (2011–2014). The Shostakovich Wars. Southern Illinois University Edwardsville. http://www.siue.edu/~aho/ShostakovichWars/SW.pdf#sthash.n7O1DJmn.dpuf/ (accessed August 6, 2017)

Hulme, Derek C. (2010). Dmitri Shostakovich Catalogue: The First Hundred Years and Beyond. 4th edition. Lanham, Toronto, Plymouth: The Scarecrow Press

Ivashkin, Alexander = Aleksandr Ivashkin (2011). Pervyj violon- chel'nyj koncert. Novoe sobranie sochinenij Dmitrija Shostakovicha. T. 46. Partitura. Moskva: DSCH, s. 63–113

Jarustovskij, Boris (1954). Desjataja simfonija D. Shostakovicha. Sovetskaja muzyka 4, s. 8–24

Kholopov, Yuriy (1995). Form in Shostakovich’s instrumental works. Shostakovich Studies. Edited by David Fanning. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 57–75

Klefstad, Terry (2012). Shostakovich and the Peace Conference. Music & Politics 6 (2), pp. 1–21

Kramer, Lawrence (2001). Musical Meaning. Toward a Critical History. Berkeley: University of California Press

Kravec, Nelli (1996). Novyj vzgljad na Desjatuju simfoniju Shostakovicha. D. D. Shostakovich. Sbornik statej k 90-letiju so dnja rozhdenija. Sost. Ljudmila Kovnackaja. Sankt-Peterburg: Kompozitor, s. 228–235

Lacan, Jacques (2001). Autres écrits. Paris: Seuil

Meyer, Krzysztof (1998) = Kshishtof Meier. Shostakovich. Zhizn'. Tvorchestvo. Vremja. Sankt-Peterburg: DSCH, Kompozitor

Morris, Charles (1938). Foundations of the theory of signs. In: Charles Morris. Writings on the General Theory of Signs. The Hague: Mouton, 1971, 13–72

Morris, Charles (1946). Signs, Language and Behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall

Peirce, Charles Sanders (1894). What is a sign? The Essential Peirce. Edited by Nathan Houser and Christian Kloesel. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1998, pp. 4–10

Poznanskij, Aleksandr (2010). Chajkovskij. Moskva: Molodaja gvardija

Protopopov, Vladimir (red., 1962). Vospominanija o P. I. Chajkovskom. Moskva: Muzyka

Reichardt, Sarah (2008). String Quartets by Dmitri Shostakovich. Aldershot: Ashgate

Roseberry, Eric (1989). Ideology, Style, Content, and Thematic Process in the Symphonies, Cello Concertos, and String Quartets of Shostakovich. London: Garland Publishing

Savenko, Svetlana (2015). Antiformalisticheskij rajok. Istorija sozdanija. D. Shostakovich. Sobranie sochinenij. T. 83: Antiformalisticheskij rajok. Partitura. Moskva: Muzyka, s. 161–169

Segond-Genovesi, Charlotte (2009). La question du sens dans les pasacailles de Chostakovitsch: vers une interprétation sociopolitique. International Review of the Aesthetics & Sociology of Music 40 (2), pp. 235–268

Shostakovich, Maxim, Yevgeny Yevtushenko, Solomon Volkov & Kenneth Kiester (1998). Shostakovich Symposium. Shostakovich Reconsidered. Edited by Allan B. Ho and Dmitry Feofanov. [London]: Toccata Press, pp. 373–399

Sokol’skij, M. (1960). V mire muzyki. Surovoe napominanie. Izvestija (Moskovskij vechernij vypusk), 22 oktjabrja, s. 5

Shostakovich, Dmitrij (1935). Diskussija o sovetskom simfonizme. Sovetskaja muzyka 5, s. 44

Shostakovich, Dmitrij (1979). Sobranie sochinenij. T. 35: Kvartety No. 1–8 dlja dvuh skripok, al'ta i violoncheli. Partitura. Moskva: Muzyka

Taruskin, Richard (2000). Shostakovich and us. Shostakovich in Context. Edited by R. Bartlett. Oxford: Oxford University Press, pp. 1–29

Ternjavskij, Valentin (2006). Moj Shostakovich. Dokumental'nyj fil'm. RTR «Kul'tura»

Wilson, Elisabeth (1994). Shostakovich: A Life Remembered. Princeton, NJ: Princeton University Press

Wilson, Elisabeth (2007). Rostropovich: Cellist, Teacher, and Legend. London: Ivan R. Dee

Wilson, Elisabeth (2012). Through the looking glass: Reflections on the significance of words and symbols in Shostakovich’s music. Contemplating Shostakovich: Life, Music and Film. Edited by Alexander Ivashkin and Andrew Kirkman. Farnham: Ashgate, pp. 3–18

Wittgenstein, Ludwig (1953). Philosophische Untersuchungen (Werkausgabe: Bd. 1). Frankfurt am Main: Suhrkamp

Yakubov, Manashir (2000). Shostakovich’s Anti-Formalist Rayok. A history of the work’s composition and its musical and literary sources. Shostakovich in Context. Edited by R. Bartlett. Oxford: Oxford University Press

Publicēts

31.05.2024

Izdevums

Sadaļa

MŪZIKAS UN DEJAS ANALĪZE

How to Cite

DMITRIJA ŠOSTAKOVIČA ASTOTĀ STĪGU KVARTETA PRAGMATIKA. (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 14, 61-78. https://scriptamusica.lv/index.php/mar/article/view/130